.comment-link {margin-left:.6em;}

بر ما چه گذشت

همه چيز از همه جا و البته خاطرات جوانی ـ عليرضا تمدن

Saturday, February 28, 2004

يک گزارش از دنيای پولدارها

ليست ۴۷۶ نفره ميلياردر های دنيا در اومد. در صدر ليست همچنان بيل گيتس۴۷ ساله موسس مايکروسافت با ۴۰.۷ ميليارد جا خوش کرده.کسی که در سال ۱۹۸۴ با يک کمپانی کوچک شروع کرد و با ارائه Windows ظرف کمتر از بيست سال تبديل شد به غول بی شاخ و دمی که هيچ کس جلودارش نيست.
نفر دوم ليست يه سرمايه گزار بيچارست که افتاده دنبال بيل. وارن بافِت ۷۲ساله، آمريکايی با ۳۰.۵ ميليارد که هر جايی که پول باشه و سود مطمئن باشيد که اونم هست از لوله نفت و گاز گرفته تا کمپانی های تله کام و از ژيلت گرفته تا کوکا کولا.
بعد از اون هم دو تا برادر آلمانی با سرمايه ناچيز ۲۵.۶ ميلياردی چشم به قضا و قدر دارند تا بلکه دری به تخته بخوره و اينا هم يه چيزی بشند .Karl & Theo Albrecht که در سال ۱۹۴۸ از مغازه بقالی مادرشون در Ruhr valley کارشون رو شروع کردند، حالا صاحب ۴۰۰۰ تا مغازه Discount Store يا همون حاجی ارزانی در سرتاسر آلمان هستند. (قابل توجه کسبه محترم ايرانی که اينقدر گرون فروشی نکنند) کارل و تئو به اين اکتفا نکردند و تشکيلاتون را به آمريکا هم گسترش دادند و فروشگاه زنجيره ای مواد غذايیTrader Joe's را راه انداختند که يکی از پر طرفدار ترين هاست در نوع خودش. به همه اينها اضافه بکنيد ۷% از سهام Albertson رو که يکی از سه غول بزرگ مواد غذايی در آمريکاست.
رتبه چهارم نصيب کسی نيست جز پل آلن ۵۰ ساله با ۲۰.۱ ميليارد. شريک و رفيق سلطان بيل در کمپانی کوچک و جمع و جور مايکروسافت که با تمام گرفتاری هايی که داشته هنوزکه هنوزه تونسته يک مقدار کم از سهامش را يعنی حدود ۲۱۳ ميليون از اونو نگاه داره.
بعد از اون ميرسيم به اولين آسيايی، اولين عرب و البته اولين مسلمان که در ليست ۴۷۶ نفره ميلياردرها در جای پنجم قرار داره.شاهزاده الوليد بن طلال ال سعود ۴۶ ساله ثروت ۱۷.۷ ميلياردی خودش رو از راه سرمايه گزاری به دست آورده.اين شاهزاده اهل عربستان سعودی که اتفاقا خيلی هم مسلمان معتقدی هست مثل خيلی از اساتيد ديگه به شغل شريف رباخواری اشتغال داره. يعنی پول ميده و با سود پس ميگيره.
بعد از اون نوبت ميرسه به لورنس اليسون ۵۸ ساله صاحب Oracle که با ۱۶.۶ ميليارد ششمين خرپول دنياست است. لورنس که درست يک روز قبل از Microsaft کمپانی خودش رو در سال ۱۹۸۶ وارد بازار سهام کرد هنوز هم به عنوان دومين کمپانی نرم افزاری دنيا بعد از مايکروسافت شناخته ميشه.
بعد از اون نوبت ميرسه به اثبات اين نظريه که بهترين شغل دنيا داشتن همسر يا بابای پولداره. رديف هفتم تا دهم ليست ميلياردرها در اختيار همسر وسه تا بچه های عمو سامه. وقتی Sam Walton موسس و مالک Wal-Mart بزرگترين فروشگاه زنجيره ای دنيا در سال ۱۹۹۲ به لقاالله پيوست ،برای گذران زندگی زنش و سه تا بچه نه چندان صغيرش و برای اينکه اين بندگان خدا سر گشنه زمين نگزارند، يه مختصری به هر کدومشون پول داد که بر طبق آخرين بر آورد اين طفل معصوم ها هر کدوم ۱۶.۵ ميليارد پول دارند.آليس ۵۴ ساله، جيم ۵۵ ساله، جان ۵۷ ساله و مادر زجر کشيده بيچارشون هلن ۸۳ ساله فعلا به سختی دارند با اين پول روزگار ميگزرونند.
به غير از ده نفر اول چند تا اسم ديگه هم توجه منو جلب کرد. يکی پير اميديار ۳۵ ساله صاحب ebay که در رتبه ۵۹ قرار داره. پير ظاهرا تنها ايرانی اين ليست ۴۷۶ نفرست. اون که کارشو اواسط دهه ۹۰ با فروش آب نبات های مغازه پدر نامزدش Pam بر روی اينترنت شروع کرد، حالا سايت اون تبديل شده به بزرگترين فروشگاه مجازی در سرتاسر دنيا. حالا ديگه آبنبات فروش وبگرد شش هفت سال پيش تبديل شده به غول فروشگاهای اينترنتی. توی ebay همه چی ميتونی بخری از همون آب نبات گرفته تا شهر و بندر و ماشين و هر چی که فکر کنيد حتی آدم. اينم يه عکس با قيافه کاملا ايرانی از پير. اينم وبلاگش. اينم متن سخنرانی خودش و نامزد سابق و زن فعليش Pam توی دانشگاهشون به همراه چند تا عکس.
از ديگر ميلياردرهای قابل توجه برای من رفيق حريری نخست وزير لبنان بود.رفيق که با ۳.۸ ميليارد رتبه هشتاد وسوم رو اشغال کرده اين ثروت عظيم رو از راه بساز بفروشی به دست آورده، و حدس بزنيد که با کی شريک بوده. با کمپانی بن لادن يعنی بابای همين خوشگل فراری.
از نکات قابل توجه ديگه در اين ليست ورود اُپرا وينفری ۴۹ ساله با يک ميليارد ثروت به جمع ميلياردرهاست. از اون به عنوان اولين زن سياه پوست تاريخ که وارد اين ليست شده ياد ميکنند. به هر حال دمش گرم.
يکی ديگه از تازه وارد ها جان دي مال ۴۷ سالست که اوايل دهه ۹۰ يه شب خواب ديد که اگه ده پانزده تا جوون رو بکنه توی يک خونه برای چند روز و ازشون فيلم بگيره بايد چيز باحالی بشه. صبح که از خواب بيدار شد بيخياله خوابه نشد و اينقدر پيش رو گرفت و اينقدر کنه اين و اون شد تا بالاخره در سال ۱۹۹۵ تبديلش کرد به همين سريال Big Brother معروف که معرف حضور همگی هست.حالا اگه ما همين خوابو ديده بوديم صبح که پا ميشديم نه تنها دنبالش رو نميگرفتيم چه بسا که به خودمون ميگفتيم که ديگه شبها نبايد چيز سنگين بخورم پدرم در اومد از بس خوابهای دری وری ديدم. خلاصه اينجورياست که اينجوری ميشه.
اگه از بازنده های های بيچاره هم بخوايم ياد کرده باشيم بايد بريم سراغ Vedim Khosla هندی الاصل صاحب سان مايکرو سيستم که ثروتش بنده خدا اين چند ساله سير نزولی داشته و از يک ميليارد در سال پيش رسيده به ۵۵۰ ميليون رسيده.

جا داره از کسايی هم که با زرنگی جا خالی دادند که اسمشون توی ليست نباشه هم ياد کنيم که در راس اونايی که ما اسمشون رو ميتونيم بگيم جناب آقای ياسرعرفات هست. باقی رو هم خود تون ميشناسيد لابد.
ديگه برای حسن ختام دلم می خواد که چند تا از هتل هاي محل اقامت آقايون و خانمهای مذکور رو معرفی کنم که گرون ترينشون Hotel Peresident Wilson
در ژنو که شبی ۳۳۰۰۰دلار مايشه. اينم يه اسلايد شو از مجموعِ اين هتل ها. اينم يه گزارش تصويری از گرونترين و ارزون ترين هتل ليست.

1 Comments:

  • سلام دوست عزیز
    برای پول دار شدن و یا خرید هر چیزی از شیر مرغ تا ... به وبلاگ ما مراجعه فرمایید.
    http://bazarehforoush.blogfa.com
    http://link24.ir/RegSubReseller.aspx?s=31229

    By Anonymous Anonymous, at 5:20 AM  

Post a Comment

بازگشت به صفحه اصلی