.comment-link {margin-left:.6em;}

بر ما چه گذشت

همه چيز از همه جا و البته خاطرات جوانی ـ عليرضا تمدن

Tuesday, January 11, 2005

راه حل نهايی مشکل فيلترينگ

از يکی از خوانندگانم برای من ايميلی رسيده که من متن آنرا بدون هيچ تغييری در اينجا می آورم. از همه خصوصا فنی تر ها درخواست می کنم که با دقت اين مطلب را بخوانند:

"طرح آزادی بیان
طرحی اولیه و در دست بررسی برای مبارزه با فیلترینگ،

یک - مقدمه:
1-1) ما همگی به این موضوع معتقد و پایبندیم که دسترسی کودکان و نوجوانان به سایتهای Porno و امثالش می‌باید محدود شود. در این شکی نیست. و این عده از سایتها در قاموس این طرح، مشمول کلمه‌ی مقدس "آزادی بیان" نمی‌شوند.

1-2) اخیرا و بعد از فیلترهای شخصی و احساسی که بعضی از سرویس‌دهنده‌های عمده‌ی تهرانی بر اینترنت ایران اعمال کردند، مشخص شد که وزارت محترم ICT هم مانند رئیس‌جمهورش، قدرت اجرایی چندانی در حیطه‌ی وظایف خویش ندارد! و این دیگران ناشناس هستند که علاوه بر کمیته‌ی سه نفره و دیگر ارکان رسمی فیلترینگ، کنترل ارتباطات شبکه‌ای را در کشور در دست دارند.

بنابراین شکی نیست که در آینده این افراد ناشناس، تصمیم بگیرند که سرویس‌های Chat مانند یاهو و غیره را هم ببندند و کل ارتباطات صورت گرفته در شبکه را به سایتهای مورد اعتماد خویش محدود کنند. یعنی اگر الان، در مقابل این نوع فیلترینگ نتوانیم بایستیم در آینده این حرکتها بیشتر خواهدشد.

1-3) فیلترینگ سایتهای کلامی (سایتها و وبلاگهایی که در زمینه‌های عمومی فعالند و وارد عرصه‌ی پورنو (چه تصویری و چه متنی) نمی‌شوند) عملی است خلاف آزادی بیان! و اگر هم روزی فیلترینگی لازم باشد، باید مشخص شود که چه کسی فیلتر می‌کند با استناد به چه قانونی فیلتر می‌کند و سایتی که فیلتر شده باید حق اعتراض داشته باشد.

دو- شرایط موجود:

2-1) اغلب کاربران اینترنت، در حال حاضر در ایران، متاسفانه دانش و اطلاعات فنی مناسبی ندارند. به همین دلیل فیلترینگ بسیار ضعیف فعلی، مانع حرکت آنها در اینترنت می‌شود. به این معنی که چون اطلاعات کافی در مورد مفاهیم اولیه‌ی اینترنتی ندارند وقتی به "پیام مشهور آبی رنگ" می‌رسند، از ادامه‌ی جستجوی خویش منصرف می‌شوند.

2-2) وظیفه‌ی ما در این زمان کمک و آموزش مفاهیم اولیه به کاربران کم‌تجربه است. (چیزی حدود 60درصد کاربران). زیرا چهل درصد مابقی مشکلی با فیلترینگ ندارند و با استفاده از فیلترشکن‌های موجود خارجی و تنظیماتی که روی کانکشن‌های خود انجام می‌دهند به راحتی از سد فیلتر می‌گذرند.

2-3) اسکریپت‌های بسیار ساده‌ای وجود دارند که هرگونه فیلتری را به راحتی می‌شکنند. این اسکریپت‌ها در قالب نرم‌افزارهای مختلف و همچنین به صورت کد در اینترنت یافت می‌شوند. یعنی برای نصب و راه‌اندازی یک فیلترشکن عالی که از سد هرگونه فیلتری می‌گذرد فقط به یک Host (مکانی که بشود فایلهای فیلترشکن را در آن قرارداد) و یک Domain (اسمی که کاربران برای دسترسی به فیلترشکن باید در نوار آدرس تایپ کنند.) و مقدار بالایی bandwidth (به این جهت که جوابگوی مراجعان هرچند پرتعداد باشد، مثلا 10گیگابایت در ماه) و یک سیستم اطلاع‌رسانی به موقع برای کاربران تا وقتی یک Domain توسط فیلترینگ بسته شد جایگزین آن معرفی شود.

سه - نحوه‌ی کار:

3-1) ما برای شروع به یک Host قوی که بتواند پهنای باند عالی در اختیار ما بگذارد نیاز داریم و یک دومین و سیستمی که بتواند نام دومین را به اطلاع کاربران داخل ایران برساند. احتمالا بتوان با صد دلار یک هوست خوب و چند دومین را برای شروع کار آماده کرد.

3-2) اگر بنا را بر این بگذاریم که عمر هر دومین ما به طور متوسط یک هفته باشد، یعنی تا مخابرات متوجه شود و دسترسی به آن را قطع کند، سالانه به حداقل 52 دومین نیاز داریم و اگر دومین‌ها را از ارزانترین نوعش انتخاب کنیم، (می‌گیرم پنج دلار) می‌شود 260 دلار در سال. یعنی با پولی حدود 360 دلار می‌شود برای مدت یک سال، فیلترینگ چند میلیون‌دلاری وزارت محترم ICT‌ را از کار انداخت. و مسلماً سیستم وبلاگستان بهترین وسیله برای اطلاع‌رسانی در مورد تغییرات دومین‌هاست. البته می‌شود فرمولی برای تغییرات دومین‌ها هم وضع کرد، مانند اینکه حروف یا اعداد بر اساس قوانین ریاضی یا امثالهم تغییر یابند.

3-3) چیزی که الان نیاز است مقداری پول برای شروع و چند نفر داوطلب برای اداره‌ی فنی کار و همفکری و راهنمائی‌های دوستان بلاگر در جهت هرچه بهتر جلو بردن کار است.

چهار- تقاضا:

4-1) اینکار یک حرکت بزرگ است برای آزاد کردن آزادی بیان، متاسفانه دولتهای ایران همیشه اوقاتی که به مردمشان نیاز دارند، (در جنگ در انقلاب در کشاورزی در رای‌گیری و غیره) دم از مردم‌دوستی و آبادگری و اینها زده‌اند و همیشه در پشت پرده به منافع خویش فکرکرده‌اند. الان هم آزادی بیان و آزادی اندیشه با منافعشان سازگار نیست که کمر به قطع کابلهای نوری بسته‌اند! برای همین حفظ آزادی بیان از اهم واجبات است.

4-2) مشاوره فنی، نیاز اساسی ماست. از کسانی که در کار خرید و فروش دومین‌های Expire‌ شده هستند یا اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی دقیق کارکرد فیلترینگ و ضعفهای فنی‌اش دارند، یا دوستانی که می‌توانند اسکریپت‌های فیلترشکن را بهینه کنند. دعوت به مساعدت می‌نمائیم. ."

از ديد من اين پشنهاد اگر از نظر فنی قابل اجرا باشه پشنهاد بسيار خوبيه برای مبارزه عملی و نهايی با فيلترينگ. برای همين از کسانی که اطلاعات فنی شان خوبه درخواست می کنم که نظرشان را راجع به عملی بودن يا نبودن اين کار برای من ايميل کنند. بقيه هم لطفا کمک کنند تا عده بيشتری از اين پشنهاد آگاه بشوند و بتوانند از نظر فنی در اين کار مشارکت کنند.

اگر تاييد بچه های فنی را راجع به عملی بودن اين کار بگيريم بقيه اش راحته. می توانيم يک گروه تشکيل بدهيم شامل سه تا تيم. تيم فنی، تيم اطلاع رسانی و تيم بازاريابی يا جذب سرمايه و کار را شروع کنيم. دوستان، پس لطفا دست به کار بشيد. اميدوارم که جواب بر و بچه هايی که تخصص فنی دارند مثبت باشه.

پی نوشت: تا تکليف پشنهاد بالا مشخص نشده ميتوانيد از اين راهنمای مفيد استفاده کنيد. ضمن اينکه اينجا مرورگری را معرفی کرد که به شما امکان دور زدن فيلترينگ را می دهد.