.comment-link {margin-left:.6em;}

بر ما چه گذشت

همه چيز از همه جا و البته خاطرات جوانی ـ عليرضا تمدن

Thursday, May 06, 2004

سخنرانی شيرين عبادی در بانک جهانی

فيلم کامل اين مراسم را به زبان فارسی اينجا ميتوانيد تماشا کنيد ۵۷ دقيقه. سرعت بالا سرعت پايين
فيلم به زبان انگليسی. سرعت بالا سرعت پايين
صدای مراسم فارسی صدای مراسم انگليسی


مراسم Presidential Lecture در بانک جهانی روز سوم می امسال با معرفی شيرين عبادی برگزار شد. در اين مراسم ابتدا جيمز وولفنسون رئيس بانک جهانی در سخنانی کوتاه حدوداً پنج دقيقه به معرفی شخصيت خانم عبادی پرداخت و پس از آن خانم عبادی با تاکيد بر اهميت نقش فعاليت های بانک جهانی در کمک به بهبود شرايط کشور های فقير، به رئوس اهداف آينده جامعه جهانی برای اصلاح امور اين کشورها و مردم فقير آن پرداخت.
وی سپس به انتقاد از دادن وام به حکومت های سلطه گرو مستبد و با سيستم ديکتاتوری ، خواستار اجرای پيش شرط هايی برای پرداخت وام به منظور تحقق حقوق بشر در اين گونه کشور ها شد.
پس از سخنرانی نوزده دقيقه ای ؛ وی به مدت ۲۵ دقيقه به پُرسش های حاضرين پاسخ داد. شيرين عبادی در پاسخ به شخصی به اسم بهرام که اين سوال را مطرح کرد که آيا ايران هم از جمله کشور های غير دمکرات ارزيابی می نماييد صريحا اعلام کرد با توجه به نتايج انتخابات اخير، ايران هم از جمله کشورهای های غيردمکرات است. وی در پاسخ به خانمی که عدم داشتن آزادی در ايران را ناشی از سيستم اسلامی ايران می دانست گفت آن کس که بخواهد ظلم کند نياز به يک بهانه دارد يکی اسلام را بهانه می کند و ديگری امنيت ملی که اين سخن با تشويق حضار روبرو شد.