.comment-link {margin-left:.6em;}

بر ما چه گذشت

همه چيز از همه جا و البته خاطرات جوانی ـ عليرضا تمدن

Saturday, July 10, 2004

نهار دويست هزار دلاری

وارن بافِت، دومين فرد در ليست ثروتمندان جهان، امسال هم مانند چهار سال گذشته خودش را در ebay حراج کرده. عنوان جنسی که حراج می شود هست "نهار مفصل با وارن بافِت در شهر نيويورک برای موسسه خيريه گلايد".

بافِت از سال ۲۰۰۰ تا کنون هر سال اين مراسم نهار را برای کمک به اين موسسه خيريه، که به کار حمايت افراد فقير و بی خانمان در شهر سن فرانسيسکو مشغول است، برگزار ميکند. علت حمايت بافِت از اين موسسه خيريه نمی تواند بی ارتباط با سهام عمده وی در کمپانی معظم اُراکل، که مرکز آن در شهر سن فرانسيسکو قرار دارد، باشد.

اين حراج از تاريخ ۲۷ جون شروع شد و ۱۰ روز ادامه داشت و روز پنج شنبه به مبلغ ۲۰۲۱۰۰ دلار به فردی که نامش هنوز معرفی نشده فروخته شد. اين مبلغ ارزانتر از قيمت سال قبل است که به مبلغ ۲۵۰۰۰۰ دلار به يک کمپانی سرمايه گزاری نيويورکی فروخته شد.

برنده اين حراج ميتوانند به همراه هفت نفر ديگر با بافِت در رستوران معروف Smith & Wollensky که ميزبانی اين نهار را بر عهده گرفته و خود نيز ۱۰۰۰۰ دلار اضافه بر قيمت حراج به اين موسسه خيريه کمک ميکند صرف نمايد.

نکته: بايد دانست که سيستم بسيار عالی مالياتی آمريکا باعث اين می شود که سالانه صد ها مليون دلار کمک به موسسات خيريه سرازير شود. جدای از مسائل انسانی که در پس هر يک از اين نوع فعاليت ها نهفته است بايد بدانيم که اداره ماليات آمريکا به افراد اين اجازه را می دهد که به جای پرداخت ماليات به دولت آمريکا آن را و يا قسمتی از آن را برای کارهای خيريه هزينه نمايد. به همين علت است که بسياری از افراد ثروتمند نظير بافِت، بيل گيتس و شخصی که اين نهار را خريده ترجيح می دهند که ماليات بر درآمد خود را که در هر حال بايد بپردازند به جای دولت به اينگونه موسسات خيريه دهند و علاوه بر جنبه انسانی موضوع وجهه بهتری نيز در انظار عمومی پيدا کنند. دولت هم ترجيح می دهد که با حمايت غير مستقيم اين سازمان های غير انتفاعی و خيريه سبب بالا بردن رضايت عمومی در بين لايه های پايينی جامعه شود. بنابراين در اين سيستم همه منتفع می شوند. به اميد روزی که بتوانيم اين سيستم را در ايران خودمان هم داشته باشيم.

منبع: CNNmoney