.comment-link {margin-left:.6em;}

بر ما چه گذشت

همه چيز از همه جا و البته خاطرات جوانی ـ عليرضا تمدن

Tuesday, July 20, 2004

زبان های رايج قسمت دوم ـ زبان "سه ب" يا برو بينيم باااااااا

زبان "سه ب" يا "ب ج ب ب" : زبان شناسان معتقدند که ريشه اسم اين زبان از سه حرف اول "بيانيه های بی خاصيت بی نتيجه" بوده که به مرور زمان و در آثر تغيير و تحولات جوی تبديل شده به "برو بينيم باااااااااا". هر چند که گروهی ديگر معتقدند که اين زبان از همان ابتدا مخفف شده "برو جلو بوق بزن (ب ج ب ب)" بوده که در گذر زمان به "برو بوق بزن" يا همان "ب ب ب" تبديل شده.

از ويژگی های اين زبان استفاده از يک نوع مضارع امری (خواهشی)استمراری خاص به نام "مضارع استمراری استشهادی" است. اشخاصی که به اين زبان تکلم می کنند عموما قبل از نوشتن و يا خواندن موظف هستند اشهد خود را بگويند. اين عمل ريشه در يک واقعه تاريخی دارد چرا که بنيانگزاران اين زبان در سال های اوليه نشر آن همگی به طرز مرموزی که هنوز بر همگان پوشيده است سر به نيست شدند. از اين روست که مضارع خواهشی يا امری اين زبان به استشهادی معروف گشته. در عصر حاضر با توجه به استشهادی شدن تمامی پايه گزاران اين زبان و عدم جذابيت و يا در دسترس نبودن نويسندگان فعلی برای عناصر غيبی، استشهادی کنندگان بيخيال استشهادی شوندگان اين زبان شده اند. به همين جهت در کتاب های درسی جديد فعل اين زبان به عنوان "مضارع خواهشی (امری) بيخيالی" خوانده می شود و چنانچه می بيند کلمه بيخيالی جانشين استشهادی گشته است.

مثال:
رياست محترم وبلاگستان جناب آقای وبلاگی زاده
ما نويسندگان اين وبلاگ هر گونه پينگی که موجب گمراهی اذهان عمومی و به تبع آن ايجاد فضای ياس و دلسردی در خوانندگان وبلاگ ها گردد را شديدا محکوم می نماييم و تذکر می دهيم که اين عمل مخالف اصول اوليه کنوانسيون حقوق وبگردی، مصرح در منشور وبلاگستان می باشد . يک بار ديگر و برای آخرين بار (قبل از بار بعدی) به شما هشدار می دهيم که بايد هر چه زودتر ريشه فتنه را که شاهديم با کمال تاسف سالهاست در بدنه آن سازمان محترم نفوذ کرده و مشغول ريشه دوانی است قطع نماييد. اين وظيفه شما است که با درايت و آگاهی که همگان در جناب عالی سراغ دارند فرصت را از سود جويان گرفته و چشم فتنه را کور نماييد. کلام آخر اينکه بدانيد و آگاه باشيد که
الملک يبقئ مع ال آرمان الجيگرکی و لا يبقئ مع ال پينگ الالکی


شايد ادامه داشته باشه. بستگی به حوصله ام دارد و استقبال شما. قسمت قبلی اش هم اينجاست.