.comment-link {margin-left:.6em;}

بر ما چه گذشت

همه چيز از همه جا و البته خاطرات جوانی ـ عليرضا تمدن

Monday, October 18, 2004

شراب داريوش در سرزمين داريوش




اگر شما در آمريکا يا کانادا زندگی می کنيد حتما اسم شراب داريوش به گوشتان خورده. هر چند که شهرت اين شراب به حدی است که ديگران هم نبايد با نام آن غريبه باشند. در سرتاسر آمريکا شما می توانيد اين شراب را در تمام فروش گاه های مواد غذايی، رستوران ها و کلا هر جايی که عرضه مشروبات الکلی آزاد است به راحتی تهيه کنيد. اين شراب در انواع مختلف به بازار عرضه می شود و روزانه ده ها هزار بطری از آن در سرتاسر آمريکا و نقاط ديگر دنيا فروخته می شود.




ولی آن چه که در مورد اين شراب برای ما ايرانی ها می تواند جالب باشد نام اين عصاره پرخاصيت انگور است که برگرفته از نام مالک آن آقای داريوش خالدی است. بله، واينری يا همان کمپانی سازنده اين شراب متعلق به يک ايرانی است به نام داريوش خالدی. او يک مهندس راه و ساختمان ايرانی است که تا پيش از انقلاب در شيراز (شهر شعر و البته شراب) زندگی می کرده. پدر وی به صورت تفننی شرابی می انداخته و داريوش هم از آنجا که از نوجوانی دلخسته و عاشق می ناب بوده يواشکی و دور از چشم پدر گهگاه به خمره دمی می زده. بعد تر او که بسيار شراب خوب می شناخت شروع کرد به جمع آوری بهترين شراب های دنيا.




با وقوع انقلاب ۵۷ او هم چون بسياری ديگر از ايرانيان با کوچ اجباری به آمريکا زندگی جديدی را با تمام مشکلاتی که برای يک مهاجر هست آغاز کرد. او و شوهر خواهرش ابتدا تمام اموال و پس انداز خود را روی هم گذاشتند و يک سوپر مارکت ورشکست شده را خريداری کردند که همان يک فروشگاه شکست خورده حالا با ۱۵۰ شعبه تبديل به يک بنگاه اقتصادی موفق شده. ولی اين موفقيت ها تنها آغازی بود برای جهش بزرگ داريوش خالدی.



وی در سال ۱۹۹۷ با خريد زمينی بزرگ در نپا ولی که مرکز شراب آمريکا است رسما سرزمين داريوش را بنياد گذاشت. او خود می گويد که از همان نوجوانی آرزوی روزی را داشتم که تشکيلاتی چون اين را پايه ريزی کنم. حال با ديدن کاخ عظيمی که به زيبايی هر چه تمامتر و به سبک ايران باستان و الهام گرفته از کاخ های کورش و داريوش کبير ساخته شده و با داشتن يکی از بزرگترين، معروف ترين و بهترين شراب سازی های دنيا بايد گفت که او به آنچه آرزو داشت رسيده.

لينکهای مرتبط
سايت شراب سازی داريوش
مجموعه عکس های شراب سازی داريوش
داريوش خالدی